porckopás

Előző írásunkban az alapfogalmakat tisztáztuk a porckopás, illetve egyáltalán a porcok kapcsán! Bontsuk most ki kicsit jobban ezt a kérdéskört! A porckopást, artrózist okozhatja viszonylag fiatal korban a genetikai hajlam, autoimmun megbetegedés (sokízületi gyulladások), helytelen életmód, túlsúly, de igen gyakran a csontok elmozdulásai, tengelyeltérései (pl. bokasüllyedés vagy lúdtalp) amelyek rendellenes terhelést rónak a térd-, derék- és csípőízületre fokozva azok kopását, a mozgásszegény életmóddal, ülőmunkával együtt járó rossz testtartás. Legalább ilyen gyakori – főleg a harmincas, negyvenes korosztály körében jellemző – az egyoldalú terhelést jelentő sportok (pl. nem megfelelő lábbeliben, betonon/aszfalton futás vagy a megerőltető küzdősportok) eltúlzása, hiszen drámai mértékben megnő az ízületek terhelése.

porckopás

A súlyfelesleg nem nagyon igényel külön magyarázatot, ugyanazt az ízületet közel sem azonos nyomás éri egy 50 kilós testben, mint egy 120 kilósban. Az ülőmunka során oly gyakori helytelen testtartás – leegyszerűsítve – a testszimmetria megbomlása miatt okoz ízületi túlterhelést. Nézzünk erre egy példát! Tegyük fel, hogy egész álló nap jobb kézzel használjuk a számítógép egerét, önkéntelenül is enyhén jobbra dőlve. A folyamatos – bár enyhe – statikus terhelésnek köszönhetően alig pár hónap alatt felborul a test jobb és bal oldala közötti egyensúly, hisz az emberi test állandóan igazodik az őt érő terhelésekhez. Rövid időn belül lesüllyed a jobb vállunk, gerincünk ugyanebbe az irányba ferdül, ami magával hozza a következő problémát: súlyvonalunk eltolódik, testünk két oldalát eltérő mértékű terhelés éri, így a túlterhelt oldalon óhatatlanul megkezdődik az ízületi porcok idő előtti kopása. Az egyoldalúan megterhelő, túlterhelő sportok is – a fent említett módon – jelentősen hozzájárulnak az artrózis kialakulásához. Külön kiemelnénk a küzdősportok versenysport szintű terheléseit, bizonyos gyakorlatok (ütések, rúgások) rövid idő alatt emberi ésszel szinte felfoghatatlan számú ismétlését, nem ritka például egy karate edzés során, hogy ugyanazt a gyakorlatot (guggolás, fekvőtámasz, stb.) több ezerszer ismétlik a sportolók. Ugyanilyen károsak – ha nem károsabbak – a túlzásba vitt testépítő gyakorlatok, viszonylag nagy súlyokkal. (A kellő testedzéshez bőven elég a saját testsúlyunk, ráadásul az izmok és ízületek teherbírása ahhoz kalibráltatott!). A betonon való futás is együtt jár a folyamatos, nagy erejű ütődésekkel, káros rezgésekkel amik mintegy sokkolják az ízületeket és igen erősen károsítják az érintett porcot. A lábfej és a talp leggyakoribb elváltozásai, mint a bokasüllyedés, vagy a lúdtalp előbb-utóbb szintén tartáshibát eredményeznek és – ahogyan az „egeres” példánál leírtuk – a test súlyvonala elmozdul, így ugyanúgy elkezdődik a túlterhelt testrészeinkben található ízületek porcainak kopása.

Könnyen arra a következtetésre juthatunk, hogy jobb, ha egyáltalán nem sportolunk. Ezzel szemben ott van ismét az „egeres” példa: a testmozgás hiánya, szintén porckopás artrózis kialakulásához vezet. Testünk szöveteit az azokat behálózó erek táplálják, nem így a porcszövetet, aminek tápanyaggal történő ellátása diffúzióval történik az ízületi folyadék és a csontvégek irányából egyaránt. A folyamat egy mini szivattyúhoz hasonlítható, a kompressziós hatás illetve a nyomáskülönbség kialakulásához az ízület mozgására van szükség, így ha az hosszú távon nyugalomban van tápanyag ellátása drasztikusan visszaesik és a porcban a lebontó folyamatok felülkerekednek az építő folyamatokon. Ezen felül a mozgáshiány következtében túlsúly alakul ki, az izmok is leépülnek, ami újabb terhelést jelent az ízületeknek (izmainknak létfontosságú szerep jut ízületeink tehermentesítésében), az izmok elgyengülése megint csak rossz testtartást eredményez, még jobban károsítva az ízületeket.

A közhiedelemmel ellentétben a porcok idő előtti elkopásának egyik legfőbb kiváltó oka tehát nem a használat, hanem épp annak hiánya, így ha valakiben netán felmerülne a kérdés, hogy mi a megoldás, ha a mozgás és a mozgás hiánya egyaránt artrózist okoz….? Nos, a válasz rendkívül egyszerű. Természetesen nem maga a mozgás, hanem a túlságosan terhelő mozgásformák okoznak idő előtti porckopást. A rendszeres, életkornak, edzettségi szintnek, egészségi állapotnak megfelelő testmozgás a porckopás kialakulásának egyik legfőbb ellenszere.

A további lehetséges megoldásokról és a csodaszerek hatásosságáról következő írásunkban olvashatnak majd, annyit azért időben tisztázhatunk, hogy porcot visszaépíteni kizárólag natúr kollagénnel lehet, megfelelő dózisban alkalmazva és megfelelő mozgással karöltve. A kollagénekről is következő írásunkban értekezünk, ezzel kapcsolatban azonban előre kell bocsátanunk, a kollagén kizárólag állati (emberi) eredetű zselés, kocsonyás anyag (fehérje), azt sem a fokhagyma sem az aloe vera nem tartalmazza, nem pótolhatja. Minden továbbit következő írásunkban taglalunk!

Porckopás
The Facebook pixel: