Látszólag abszurdnak tűnhet a párhuzam, talpunk izmainak, csontjainak elváltozásai, azok helytelen alátámasztása, az abnormális lábfej- és bokatartás és a 30 évnél idősebb magyar népesség 80%-át érintő derékfájdalom között, de jó szokásunkhoz híven vizsgájuk meg a kérdést józan, paraszti ésszel.

Abban azt gondoljuk semmi új információ nincs, hogy a derékfájdalom fő okai (nyilván kivéve ebből a balesetből származó fájdalmakat, illetve az időskori porckopást) :

 

 

1., Fokozott fizikai igénybevételből adódó túlterhelt, görcsös derék- és gerinctáji izmok
2., Mozgáshiányból eredő elkényelmesedett derék- és gerinctáji izmok
3., Helytelen testtartás és ennek folyományaként elmozdult csigolyák illetve kereszt- és medencecsont

Már halljuk is amint kórusban kérdezik mi van a hirtelen mozdulatokkal, egy rossz emeléssel, hisz legtöbbünk ezt tartja fő oknak, holott ez már igazából csak a következmény. Azzal nyilván mindenki tisztában van, hogy emelni kizárólag egyenes derékkal szabad, hosszanti irányban terhelve gerincoszlopunkat (lásd a súlyemelők testtartását). Azzal viszont már kevesebben, hogy a nem kellően edzett gerinctáji izmok nem képesek a megfelelő helyzetben tartani a csontokat, így hiába emelünk egyenes derékkal, az ágyéki csigolya vagy a medence így is elmozdulhat egy-egy rossz mozdulat következtében, ilyenkor jön a jól ismert nyilalló fájdalom, a bekattant derék stb. stb. stb. (Csak, hogy átérezzük a helyzet komolyságát, pár tized-milliméteres elmozdulások is komoly fájdalmat képesek okozni!) Ilyenkor a kimozdult csontokban futó idegek gyulladása végett a környező izmok begörcsölnek, próbálják védeni a gerincoszlopot a további deformációtól amivel egyben fixálják is ezt a kóros állapotot. Ezt egyébként értelmezzük úgy, hogy ez az első pontban említett „fokozott fizikai igénybevétel” is egyben, hisz a nem kellően teherbíró izomzatot éri túlterhelés. Első körben tehát a legfontosabb a kellően edzett gerinc melletti izomzat, melynek kialakításához talán a legjobb módszer a rendszeres úszás, természetesen szem előtt tartva a fokozatosság elvét, amiről már a sarokfájdalom kapcsán beszéltünk.

No de hiába a kellően edzett izomzat, ha eleve tartáshibával küszködünk. Ugye abban egyetértünk, hogy testünk legfontosabb kapcsolata a talajjal a talpunk és a lábfejünk, mondhatni testünk alapja. Ahogyan személyre szabott az ujjlenyomatunk, az íriszünk, a személyiségünk, ugyanúgy a talplenyomatunk, testtartásunk és a csontozatunk is. Ráadásul az évek során a mindenkinél eltérő terhelés révén változik a testtartásunk, az ebből eredő derékfájdalom, sarokfájdalom képes súlyosan megkeseríteni mindennapjainkat. Tapasztalataink azt mutatják sajnos elenyésző hányadunknak megfelelő a testtartása. Legutóbbi konkrét statisztikai adat, hogy 200 általunk megvizsgált személyből mindössze egyetlen úriember akadt, akinek semmilyen talpi alátámasztásra nem volt szüksége. A leggyakoribb probléma (a hosszboltozat és a haránt boltozat süllyedés mellett) a bokák és így a test valamely irányba dőlése, amelyet az egyensúlyérzékünktől vezérelve a felsőtest ellenirányba mozdításával kompenzálunk, így a derékfájdalom szempontjából legfontosabb csigolyák és a keresztcsont, sőt az egész medence természetellenes helyzetben, olykor súlyosan elcsavarodva fixálódik, a derékfájdalom mellett, láb-, váll- és hátfájást, mi több fokozott fáradékonyságot, sarokfájdalmat okozva. Ebben az – igen gyakori – esetben nyújthat megoldást a talp, illetve a lábfej megfelelő alátámasztása mégpedig egyedi talpbetéttel, melyről itt olvashatnak bővebben. Konkrét egyedi talpbetéttel kapcsolatos vásárlói tapasztalatot pedig itt olvashatnak. Írásunkban nem tárgyaltuk természetesen az időskori porckopást, amire szintén preventív megoldást nyújthat egyedi talpbetétünk – nem győzzük hangsúlyozni – IDŐBEN alkalmazva.

térd-derék- és sarokfájdalom, a lúdtalp, a bokasüllyedés, a sarkantyú, a bőrkeményedés, a kalapácsujjbütyök (latinul hallus valgus) megelőzésének elkötelezett híve, a Batz Manufaktúra! Ezért is fejlesztettük ki egyedi talpbetétünket, melyet számítógépes vagy roppanóhabos talpfelmérés alapján készítünk.

derékfájdalom
The Facebook pixel: