Talpbetét futáshoz – Batz egyedi talpbetét

Örömmel tapasztalják a futóversenyek szervezői, hogy napjaink egyik vezető tömegsportja a kerékpározás, túrázás mellett ismét a futás lett. Élettani hatásait napestig sorolhatnánk, úgysem tudnánk meggyőzni a kettlebell vagy gyúrásfüggőket mennyivel egészségesebb a tüdőre, szívre nézve. A futás olyan alap, hogy nem is tudni a sportlövészeten, bridzsen vagy a sakkon kívül van-e olyan sport, ahol nem 500-1000 méter futás a bemelegítés. No, de édes mindegy, nem szándékunk a hittérítés, mindenkinek szíve joga eldönteni hogyan edzi a testét. Visszakanyarodva a futáshoz, a kiváló élettani hatások mellett – mint minden sportnak – ennek is megvannak az árnyoldalai. Joggal merül fel bennünk a kérdés, szükséges-e speciális egyedi talpbetét futáshoz? A városi polgár számára szinte elérhetetlen a terepfutás – amely sokkal dinamikusabb terhelést ad a lábnak, deréknak, térdnek, talpnak, bokának – így marad az aszfalton futás, amit a múlt század ’70-es és ’80-as éveiben még kocogásnak hívtak és kizárólag a túlsúly elkerülése vagy ledolgozása végett műveltek, tehát elsősorban fogyókúrás céllal. Ennél manapság azért sokkal jobb a helyzet az utcai futóversenyek tekintetében, szó szerint nincs hétvége, hogy az ország valamely pontján ne rendeznének legalább egy futóversenyt. E tömegigényből fakadóan ma már bárki számára viszonylag könnyen (és nagyon drágán) elérhetőek azok a futócipők, amik arra hivatottak, hogy tompítsák a kemény talajon futás hátrányos hatásait. Nos, a helyzet sokkal bonyolultabb annál, mintsem gondolnánk, nem egyszerűen arról van szó, hogy egy viszonylag kemény felületen mozgunk és ez erős statikai terhelést jelent alsó végtagjainknak, hanem inkább arról, hogy – a terepfutás változatosságával szemben – rettentően pulzáló mégis monoton terhelést kap a talp és minden érintett ízület (derék, térd, boka), ugyanazokon a pontokon, egy maratoni futás alkalmával úgy 26-28 ezerszer.

A csillivilli zselés futócipők valóban képesek bizonyos káros rezgések kiküszöbölésére (legnagyobb előnyük amúgy a szinte teljesen elhanyagolható súlyuk), ám amiről a forgalmazók álságos módon nem beszélnek az az, hogy a többnyire túl puha géltechnológiás talpbetétek életszerűtlen kényelmet adnak a talp csontjainak és izmainak, amiből helytelen talpnyomás és tartás következik, futás közben pedig többezerszer, ebben a helytelen tartásban terheljük a talpunkat. No, és akkor most jön egy laza csavar, a talp helytelen terheléséből, tartásából fakadóan a boka valamely irányba dőlése következik be, aminek folyományaként térd-, hát- és derékfájdalom lesz az aszfalton futók mindennapjainak megkeserítője. A Batz egyedi talpbetét rendszere erre két megoldást is kínál. Az egyik egy mindennapi viseletet jelentő számítógépes talpvizsgálat és talpnyomás mérés után készített, keményebb habból kimart COMFORT egyedi talpbetét a nem sporttal, futással töltött időkre. Ez már önmagában képes korrigálni a fent említett tartáshibákból fakadó panaszokat. Ha pedig valaki hajlandó lemondani az UV színű pipás lépőkről – ha más nem, a rendszeres sportoláshoz, edzéshez – és a mindennapi egyedi talpbetét viselése mellett szem előtt tartja a sportolás közbeni helyes terhelést, annak szíves figyelmébe ajánljuk a Batz egyedi talpbetétjének rugalmasabb SPORT változatát, amely a zselés technológia előnyeit ötvözi az ortopéd betétek keménységével. A SPORT változat speciális, lélegző, antibakteriális fedőanyaggal készül, a fedőfelület alatti antishock réteg igen intenzív rezgéselnyelő hatással bír.

A legújabb fejlesztések eredményeként immáron fedőanyag nélkül is rendelhető egyedi talpbetét futáshoz, sport célokra a STANDARD és COMFORT egyedi talpbetéteknél rugalmasabb rezgéselnyelő habból készült, gépben könnyedén mosható kivitelben. Magyarul a betonon futás káros rezgéseit képes tompítani úgy, hogy közben éberen őrködik a talp izmainak és csontjainak helyes tartása felett. Itt fontos megjegyeznünk, hogy a sport egyedi talpbetét is kizárólag cserélhető talpbetéttel készült futólábbelikben képes kifejteni jótékony hatását, a fedőanyaggal gyártott verziót vastagsága miatt szélesebb fejbőségű cipőkbe ajánljuk! További fontos információk a https://egyeditalpbetet.batz.hu/ludtalp-hogyan-keszuel/ oldalon, a legközelebbi Batz egyedi talpbetét felmérő pontot itt, a közigazgatási egységenkénti illetve megyénkénti listát itt, a termékekről a részletes leírást pedig itt találja az érdeklődő.

A képekre kattintva további fontos információkhoz juthat!!!

Sarokfájdalom II. rész

sarokfájdalom

Előző cikkünkben az átlagos terheléssel élők illetve az állómunkát végzők sarokfájdalmainak okairól polemizáltunk, most lássuk a nagyobb csoportot, akiket a sarokfájdalom sújt: a futókat!

 

A futóknál a sarokfájdalom 99%-ban az alábbi módokon alakul ki:

1., A bemelegítés nélküli terhelés – mint majd minden sportnál – alapvető rizikófaktor esetünkben is.
2., A futás utáni gondos lenyújtás elmaradása (főleg a vádli esetében) a kettes számú ok.
3., A fokozatosság elvének be nem tartása – vagyis az ész nélküli rohangálás – szintén játszik.

A kellő bemelegítés és a sportolás után az erősen igénybe vett inak, izomcsoportok gondos lenyújtása szinte minden sportoló számára alapvetés, nem is untatjuk vele önöket, azonban a fokozatosság elve korántsem élvezi a futótársadalom kiemelt figyelmét, pedig legalább olyan fontos mint fentebb említett két társa. Tipikus magatartás a 30-as, 40-es korosztálynál, hogy a megelőző 15-20 év tohonya – egyes esetekben hedonista – életmódját szeretnék heti két órában letudni valamilyen testmozgással, többnyire futással vagy kerékpározással. Nincs is ebben semmi kivetnivaló, sőt csak tiszteletet érdemelnek azok, akik – ha kicsit késve is – akár lelkiismereti okoktól, akár mozgáshiánytól vezérelve, netán az évek során beszerzett zsírpárnák leradírozása végett kezdenek valamilyen testmozgásba! DE! És ez egy nagyon fontos DE, a testet ugyan képes az ego és az akarat ideig-óráig megerőszakolni, azért a test az úr. Előbb vagy utóbb az edzetlen test szigorúan benyújtja a számlát a legenyhébb esetben izomlázként, a durvább sztoriknál ínhüvely és egyéb gyulladások formájában, nem ritkán egy kiadós sarokfájdalomként. Arról nem beszélve, hogy a tüdő és a szív milyen irgalmatlan terhelést kap olyankor, amikor az addig például a maratonfutást pusztán fotelből művelő sportoló gondol egyet egy átmulatott szombat éjjel után és egyhuztomban el óhajt futni Párizstól Moszkváig.

sarokfájdalom

Hiába azonban a gondos bemelegítés, a fokozatos terhelés és a futás utáni lelkiismeretes izomlenyújtás, ha nem megfelelő lábbelit viselünk futás közepette. Általánosságban a talp egészsége érdekében a vékony talpú (kínai üzletekben igen nagy tömegben fellehető) lábbelik eleve felejtősek, nem csak a sarokfájdalom szempontjából. Futás – és általában sportolás – közben a túlzottan vékony talpú cipők hatványozottan kártékonyak a talp és a lábfej egészségére. Korábbi cikkünkben már kifejtettük az egyedi talpbetét jelentőségét a fokozott igénybevételt jelentő sporttevékenységek tekintetében. Most sem mehetünk el szó nélkül azonban egy fontos dolog mellett: a csillivilli zseléstalpú futócipők egyetlen nagy előnye, a szinte elhanyagolható súlyuk. Semmi egyéb! A talp és a lábfej csontjainak helyes tartása szempontjából ezek a méregdrága cipők – bár fenemód kényelmesek – hihetetlen károsak, borzasztóan elkényelmesítik a talp izmait.

No és akkor vegyük elő újra a józan paraszti eszünket: futás közben önkéntelenül is előrehelyezzük a súlypontunkat, ennek ellenére – kivéve a sprint számokat – a sarkainkkal fogunk talajt úgy, hogy közben a lábfejünk azt érzékeli, mintha hátrafelé dőlnénk, hisz a sarokcsont hátrafeszül. A futásnál egyébként sem az elrugaszkodás veszi a legjobban igénybe az izmokat és az ízületeket, abban segít a kar és a másik láb lendítő ereje. Terhelés szempontjából klasszisokkal nehezebb a repülési szakasz utáni talajfogás és az azt követő, a futás sebességétől függő fázis, a támasztás ahol a lábszár és a vádli izmai fékező, úgynevezett excentrikus (vagyis a test középpontjához képest távolodó) munkát végeznek brutális nyomást gyakorolva a hátrafeszülő sarokcsontra. Rossz belegondolni milyen ambivalens terhelés ez a sarokcsontnak és az azt tartó inaknak egy hosszabb távú versenyen több ezerszer. Egyáltalán nem fontos statikai szakvizsga annak belátásához, hogy az egyetlen üdvözítő megoldás a sarokfájdalom elkerülésére – lábbeli szinten – a sarokemelés, megfelelő magasságú és keménységű egyedi talpbetéttel.

Sarokfájdalom

Sarokfájdalom I. rész

sarokfájdalom

Szinte alig akad közöttünk olyan polgár, akinek ismeretlenül hangzik a szó: sarokfájdalom. Nem is csoda, hisz a bokasüllyedés és a lúdtalp mellett a leggyakoribb talphoz, lábfejhez köthető elváltozás, mitöbb a lúdtalp egyik egyenesági következménye lehet. Okai többfélék, legritkább az ütődés vagy hirtelen mechanikai behatás (törés), leggyakoribb a túlterhelés vagy a bemelegítés nélküli terhelés következtében fellépő csonthártya vagy íngyulladás. Nem szeretnénk untatni a kedves olvasót a talpat felépítő 26 csont leírásával, latin kifejezésekkel, inkább a józan paraszti ész mentén vizsgálnánk meg a problémát. Civilizált mindennapjaink hozadéka a nem természetes felületeken (parketta, járólap, beton, aszfalt stb.) történő helyváltoztatás, egy helyben állás, aminek következtében a sarkainkat az ideálisnál jelentősen nagyobb terhelés éri, előidézve ezzel a kínzó sarokfájdalom tüneteit. Ezt tetézi még, hogy a tapasztalatok szerint a népesség túlnyomó része (részben a túlsúlynak köszönhetően) eleve „hátrafelé dől”, magyarul mindenféle testmozgás nélkül is túlterheli a talp legnagyobb csontját, a sarokcsontot illetve az Achilles-ínt.

sarokfájdalom

Az ebből fakadó sarokfájdalmat viszonylag könnyen csökkentheti egy sarokemelő betét viselése, mely „előredőlésre” kényszeríti a használót így tehermentesítve a sarkakat és az Achilles-ínt. (Gondoljunk a túlsúly esetében arra, a súlyemelők versenycipői nem véletlenül készülnek emelt sarokkal!!) Az már más kérdés, milyen magasságú sarokemelő optimális a felhasználónak, no és itt jön képbe az egyedi talpbetét, mely a számítógépes talpnyomás mérést követően készül, eleve ideális vastagsággal, keménységgel, magassággal, míg a sarokemelő betétek közül elég problémás kiválasztani elsőre a megfelelőt. Nem szükséges matematika szakon végezni ahhoz, hogy belássuk, az általában öt vagy hat darab „kísérleti” sarokemelő és konfekció talpbetét ára és egy darab egyedi talpbetét ára köszönőviszonyban sincs egymással.

Nos ők voltak az átlagos terheléssel élők illetve az állómunkát végzők. Következő cikkünkben a sarokfájdalomtól szenvedők sokkal nagyobb csoportját vesszük górcső alá: a futókat, akiket a fent említett problémákon kívül a túlterhelésből és a hirtelen terhelésből eredő veszedelmek is sújtják. Róluk szóló írásunkat ITT találhatják olvasóink!

sarokfájdalom
Sarokfájdalom
The Facebook pixel: