Térdfájdalom II. – Egyenes beszéd

térdfájás

Előző cikkünkben kiveséztük a térdfájás talán leggyakoribb okát a porckopást, illetve azt is miben lehet segítségünkre egy számítógépes, vagy roppanóhabos talpfelmérés alapján tervezett és rezgéselnyelő habból mart, egyedi talpbetét. Nem kis létszámú futótársadalmunk számos tagja előtt sajnos egyáltalán nem ismeretlen a betonon, aszfaltúton való futás okozta sarokfájdalom, térdfájdalom. Mint tudjuk, a futás elég erősen igénybe veszi testünk azon vázszerkezeti részeit – talp, boka, térd, csípő, gerinc – amelyek a legfőbb teherviselők. Gondoljunk csak bele, milyen megterhelést jelent egy 80 kilós ember azon testrészeire, amit előbb említettünk, mondjuk egy félmaraton vagy maratonfutás? Egy-egy ilyen táv teljesítése közben több ezerszer éri sokkhatás a kérdéses területeket – a mozgásból fakadóan – testsúlyunk másfél-, vagy akár kétszeresével. Pontosan ismerjük a futócipők gyártóinak remek termékeit amelyek elvileg arra hivatottak, hogy az extrém terhelést semlegesítsék és ebben érnek is el komoly részeredményeket, például nagyon könnyűek és kényelmesek, nem egy esetben a zselés talpszerkezetnek köszönhetően kellően képesek tompítani a merev, kemény talajon futás során lábunkat érő káros lökéseket. Csakhogy az álságos kényelemért nagy árat fizethetünk, hisz a térdízület egészsége szempontjából életbevágóan fontos a bokák és a lábfej helyes állása, a talpak és talpboltozatok megfelelő alátámasztása és a dinamikus terhelés során a lábat érő káros vibrációk, rezgések csillapítása.

térdfájás

No, de ne szaladjunk ennyire a dolgok elébe elejbe, futóink szempontjából vannak azért még fajsúlyos kérdések, ilyen például a túlterhelés. Sajnos meglehetősen jellemző, főleg a 35-40-es korosztályra, hogy (sportágtól függetlenül) a tespedt, elkényelmesedett életmódot egyik napról a másikra szeretné felváltani egy olimpikonéval. Ez iszonyatos terhet jelent a szívre, a tüdőre, az izomzatra és természetesen a csontozatra is. Számos vitás kérdés mellett egy valamiben szinte minden szakember egyetért, ez pedig a fokozatos terhelés elve. A leginkább bevált módszer, hogy egy-egy kiszemelt verseny előtt (ha nem vagyunk edzésben) legalább 4 hónappal kezdjük meg a felkészülést, de nem feltétlenül futással. Erősen ajánlott tevékenység a láb izmait remekül átmozgató úszás és kerékpározás, ami a szokásosnál magasabb terhelés mellett, kímélő módon erősíti a futás során is kiemelten használt izmokat, inakat, ugyanakkor kíméletes az ízületekkel, nem mellesleg ugyanúgy intenzív endorfin (boldogsághormon) termelést okoz a szervezetünkben. A felkészülés első hetében mindenképpen érdemes hanyagolni magát a futást és annak leteltével se szégyelljünk akár 4-500 méteres távokkal kezdeni. Hihetetlenül szembetűnő lesz a javulás a terhelhetőség terén, nem ritka, hogy a kezdeti időkben naponta duplázódik a jóleső fáradtságot eredményező, de könnyedén lefutott távolság.

Az óvatos és fokozatos terhelés, a megfelelően meleg, mégis szellős ruházat mellett semmiképpen nem hagyhatjuk figyelmen kívül a futás szempontjából optimális lábbeli kérdését sem. A sarokfájdalom és az egyedi talpbetét kapcsán már szóba kerültek a nagy gyártók csilli-villi futócipői. Az eszmefuttatás során megbeszéltük a pronáló, szupináló cipők kérdését és azt is, miért tértek át a világcégek is a géltechnológiás talpszerkezettel és cserélhető talpbetéttel készült sportlábbelikre. Azok számára, akik esetleg nem olvasták korábbi cikkeinket, röviden annyit írnánk, hogy a tömegtermelés, a milliós szériák következtében a sportszergyártók képtelenek személyre szabni a futócipőket, viszont a cserélhető betétek révén mi magunk könnyedén megtehetjük ezt. Magyarán szólva futás (illetve más egyéb sportok) és a térdfájás megelőzése szempontjából az ideális lábbeli, egy könnyű, rezonancia tompító, zselés talpszerkezetű sportcipő lehet, számítógépes talpfelmérés után tervezett rezgéselnyelő habból mart, egyedi talpbetéttel. Nem csak a káros vibrációkat nyelheti el a géltechnológia révén, de a térdfájás szempontjából kardinális kérdéseket, a bokák helyes tartását és a talpak optimális alátámasztását is orvosolhatja sporttevékenységünk során.

térdfájás
Térdfájás
The Facebook pixel: