Artrózis II. – Porckopás – Ízületi problémák

porckopás

Előző írásunkban az alapfogalmakat tisztáztuk a porckopás, illetve egyáltalán a porcok kapcsán! Bontsuk most ki kicsit jobban ezt a kérdéskört! A porckopást, artrózist okozhatja viszonylag fiatal korban a genetikai hajlam, autoimmun megbetegedés (sokízületi gyulladások), helytelen életmód, túlsúly, de igen gyakran a csontok elmozdulásai, tengelyeltérései (pl. bokasüllyedés vagy lúdtalp) amelyek rendellenes terhelést rónak a térd-, derék- és csípőízületre fokozva azok kopását, a mozgásszegény életmóddal, ülőmunkával együtt járó rossz testtartás. Legalább ilyen gyakori – főleg a harmincas, negyvenes korosztály körében jellemző – az egyoldalú terhelést jelentő sportok (pl. nem megfelelő lábbeliben, betonon/aszfalton futás vagy a megerőltető küzdősportok) eltúlzása, hiszen drámai mértékben megnő az ízületek terhelése.

porckopás

A súlyfelesleg nem nagyon igényel külön magyarázatot, ugyanazt az ízületet közel sem azonos nyomás éri egy 50 kilós testben, mint egy 120 kilósban. Az ülőmunka során oly gyakori helytelen testtartás – leegyszerűsítve – a testszimmetria megbomlása miatt okoz ízületi túlterhelést. Nézzünk erre egy példát! Tegyük fel, hogy egész álló nap jobb kézzel használjuk a számítógép egerét, önkéntelenül is enyhén jobbra dőlve. A folyamatos – bár enyhe – statikus terhelésnek köszönhetően alig pár hónap alatt felborul a test jobb és bal oldala közötti egyensúly, hisz az emberi test állandóan igazodik az őt érő terhelésekhez. Rövid időn belül lesüllyed a jobb vállunk, gerincünk ugyanebbe az irányba ferdül, ami magával hozza a következő problémát: súlyvonalunk eltolódik, testünk két oldalát eltérő mértékű terhelés éri, így a túlterhelt oldalon óhatatlanul megkezdődik az ízületi porcok idő előtti kopása. Az egyoldalúan megterhelő, túlterhelő sportok is – a fent említett módon – jelentősen hozzájárulnak az artrózis kialakulásához. Külön kiemelnénk a küzdősportok versenysport szintű terheléseit, bizonyos gyakorlatok (ütések, rúgások) rövid idő alatt emberi ésszel szinte felfoghatatlan számú ismétlését, nem ritka például egy karate edzés során, hogy ugyanazt a gyakorlatot (guggolás, fekvőtámasz, stb.) több ezerszer ismétlik a sportolók. Ugyanilyen károsak – ha nem károsabbak – a túlzásba vitt testépítő gyakorlatok, viszonylag nagy súlyokkal. (A kellő testedzéshez bőven elég a saját testsúlyunk, ráadásul az izmok és ízületek teherbírása ahhoz kalibráltatott!). A betonon való futás is együtt jár a folyamatos, nagy erejű ütődésekkel, káros rezgésekkel amik mintegy sokkolják az ízületeket és igen erősen károsítják az érintett porcot. A lábfej és a talp leggyakoribb elváltozásai, mint a bokasüllyedés, vagy a lúdtalp előbb-utóbb szintén tartáshibát eredményeznek és – ahogyan az „egeres” példánál leírtuk – a test súlyvonala elmozdul, így ugyanúgy elkezdődik a túlterhelt testrészeinkben található ízületek porcainak kopása.

Könnyen arra a következtetésre juthatunk, hogy jobb, ha egyáltalán nem sportolunk. Ezzel szemben ott van ismét az „egeres” példa: a testmozgás hiánya, szintén porckopás artrózis kialakulásához vezet. Testünk szöveteit az azokat behálózó erek táplálják, nem így a porcszövetet, aminek tápanyaggal történő ellátása diffúzióval történik az ízületi folyadék és a csontvégek irányából egyaránt. A folyamat egy mini szivattyúhoz hasonlítható, a kompressziós hatás illetve a nyomáskülönbség kialakulásához az ízület mozgására van szükség, így ha az hosszú távon nyugalomban van tápanyag ellátása drasztikusan visszaesik és a porcban a lebontó folyamatok felülkerekednek az építő folyamatokon. Ezen felül a mozgáshiány következtében túlsúly alakul ki, az izmok is leépülnek, ami újabb terhelést jelent az ízületeknek (izmainknak létfontosságú szerep jut ízületeink tehermentesítésében), az izmok elgyengülése megint csak rossz testtartást eredményez, még jobban károsítva az ízületeket.

A közhiedelemmel ellentétben a porcok idő előtti elkopásának egyik legfőbb kiváltó oka tehát nem a használat, hanem épp annak hiánya, így ha valakiben netán felmerülne a kérdés, hogy mi a megoldás, ha a mozgás és a mozgás hiánya egyaránt artrózist okoz….? Nos, a válasz rendkívül egyszerű. Természetesen nem maga a mozgás, hanem a túlságosan terhelő mozgásformák okoznak idő előtti porckopást. A rendszeres, életkornak, edzettségi szintnek, egészségi állapotnak megfelelő testmozgás a porckopás kialakulásának egyik legfőbb ellenszere.

A további lehetséges megoldásokról és a csodaszerek hatásosságáról következő írásunkban olvashatnak majd, annyit azért időben tisztázhatunk, hogy porcot visszaépíteni kizárólag natúr kollagénnel lehet, megfelelő dózisban alkalmazva és megfelelő mozgással karöltve. A kollagénekről is következő írásunkban értekezünk, ezzel kapcsolatban azonban előre kell bocsátanunk, a kollagén kizárólag állati (emberi) eredetű zselés, kocsonyás anyag (fehérje), azt sem a fokhagyma sem az aloe vera nem tartalmazza, nem pótolhatja. Minden továbbit következő írásunkban taglalunk!

Porckopás

Artrózis I. – Porckopás – Ízületi problémák

artrózis

Az artrózis (porckopás) ízületeink leggyakoribb problémája, az 50 feletti népesség több mint egyharmada érintett a kérdésben. Jelentős probléma, hiszen e folyamat során kínzó fájdalom és ízületi fixáltság jelentkezik, ami erősen korlátozza a páciens mozgását. A televízióban látható reklámok légtornász testalkatú nagyszüleinek negédes mosolya, Bruce Lee-t megszégyenítő, akrobatikus mozgása sokaknak azt sugallhatja, hogy az általuk népszerűsített porcépítő szerek megoldást jelenthetnek. Vajon valóban így van ez? Vizsgáljuk meg a bokasüllyedés, lúdtalp, bütyök, kalapácsujj, sarkantyú, sarok-, térd- és derékfájdalom után ezúttal a porckopást, szokásunkhoz híven, józan paraszti ésszel. Ehhez elsőként nézzük, mi is az az ízület, ízületi porc és mi okozza megszűnését, kopását? Cikkünk több részből áll, első részeiben az okokkal, második részeiben a lehetséges megoldásokkal foglalkozunk.

artrózis

Ízületeink az egymással összeköttetésben lévő csontjainkat kötik össze, és alapvető szerepet játszanak testünk mobilitásában, nélkülük konkrétan lehetetlen lenne az oly kifinomult és tűpontosan koordinált emberi mozgás. Az ízületeinkben található csontok végeit igen magas kollagéntartalmú porc borítja, biztosítja egymáshoz viszonyított könnyű elmozdulásukat és megakadályozza, hogy csontjaink nagy mésztartalmú szövetei közvetlenül érintkezve gyorsan elkoptassák egymást és önmagukat. Pontosan tudjuk, hogy a szervezetünkben lezajló lebontó és építő folyamatok következtében testünk összes sejtje bizonyos periódusonként teljesen kicserélődik (innen ered a „hétévente kicserélődünk” mondás). Az egészséges szervezet a testnövekedést követően önműködően egyensúlyban tartja a porcszövetek minőségét és mennyiségét, így az csupán elenyésző mértékben és igen lassan változik.

Akkor beszélünk tehát ízületi porckopásról, amikor valamely okból ez a természetes egyensúly felborul és a lebontó folyamatok kerülnek előtérbe, a porcok természetes kollagéntartalma kritikus érték alá csökken. Ilyen esetekben a porc idő előtt leépül, extrém terhelést kapnak a csontvégek, hisz eltűnik a súrlódást gátló, a mozgást könnyítő anyag, a porc már nem képes betölteni létfontosságú szerepét. A csontvégeket érő megnövekedett nyomás következtében erős fájdalom és gyulladás jelentkezik, a porc teljes pusztulásakor a csontok közvetlenül egymáson súrlódnak, a fájdalom minden apró mozdulatnál elviselhetetlenné válik. Előrehaladott életkorban a lebontó folyamatok sajnos felülkerekednek az építőkön, de kellő megelőzés és helyes életmód (natúr kollagénpótlás) mellett ez a változás rendkívüli módon lassítható, jóformán csak nagyon idős korban okoz némi problémát. Máris hallható a kórusban feltett kérdés: mi az oka a húszas, harmincas, negyvenes éveiket taposó „fiatalok” artrózisának és az idős korra elviselhetetlenné váló fájdalomnak?

Erre cikkünk következő részében adunk választ!

Artrózis

Győrfi Pál – Sztárok a Batznál

győrfi pál

Győrfi Pál

Legyen az rántotthús gőzébe burkolózó háziasszony vagy notebookja képernyőjébe bújó férfi, amikor a televízióban felhangzik a jól ismert bariton hang és az alábbi mondat: „Két esetkocsit indítottunk a helyszínre…”, ebben az országban mindenki azonnal a hanghoz csatolja Győrfi Pál arcát. És ez így is van rendjén! Az Országos Mentőszolgálat igazgatójának talán élete legjobb döntése volt, amikor felkérte főszereplőnket szóvivőnek. Sőt, ennél többnek! Kommunikációs vezetőnek. Hihetetlen higgadtsággal képes a legkomolyabb balesetekről, tárgyilagosan tájékoztatni, pontosan úgy, ahogyan bajtársai végzik emberfeletti munkájukat rendíthetetlen nyugalommal. Ugyanazt a megbízhatóságot árasztja egész személyisége, ami egy mentőtiszttől elvárható. Gyermekéveiben a Szent István körúton nevelkedett, nem messze a Markó utcai mentőállomástól, napokon át a hokedlin állva kísérte figyelemmel a mentőautókat, saját bevallása szerint önálló statisztikát vezetve az egységek mozgásáról, s midőn szüleivel a mentőállomás előtt sétált, eldöntötte, hogy felcsap mentősnek, amit az érettségi vizsga letétele, illetve a betegápoló iskola elvégzése után azonnal valóra is váltott. Közben beiratkozott az egészségügyi főiskola mentőtiszti szakára, aminek elvégzését követően a SOTE mentálhigéniés diplomáját tűzte ki célul. A sikeres államvizsga óta gazdagodott a diplomagyűjtemény még pár darabbal, néhány évre a mentőzést is sutba vágta (persze titokban azért éjjelente esetkocsiba szállt), ám végül – hogy stílszerűek legyünk – maradt a suszter a kaptafánál, mi több nem csak a Mentőszolgálat, de az ország egyik legismertebb, legkedveltebb arcává nőtte ki magát kommunikációs vezetőként és szóvivőként egyaránt!

győrfi pál

Nemrégiben meglátogatott minket pomázi bázisunkon, s ha már ott járt, iziben készítettünk neki egy Batz egyedi talpbetétet. A számítógépes talpfelmérés során derült fény arra, milyen remek állapotban van főhősünk lábfeje, talpa és a bokáinak tartása, viszont erősen előredől, előlábra terhel, így kialakulófélben van nála egy kiadós harántboltozat süllyedés. A harántboltozat alátámasztásával, a megfelelő magasság beállításával tehermentesítettük az előlábat, megelőzvén a kialakuló fájdalmat. A hosszboltozatok alátámasztására pusztán preventív célból volt szükség, a sarokcsont és a bokák helyzete tökéletes, sem pronációra (befelé döntés), sem szupinációra (kifelé döntés) nincs szükség. Győrfi Pál Batz egyedi talpbetétjéhez – remek ízléssel – egy világosbarna Karzo félcipőt választott, szívből kívánjuk, használja mindkettőt egészséggel!

Győrfi Pál
The Facebook pixel: